Melatonin

Sig nej til AidOnline!

Posted in Ansvarlighed, Internet, Kommunikation, Stupid by Søren K on juni 4, 2009

Update3 8/9 2009: AidOnline har valgt at droppe samarbejdet med de velgørende organisationer, men vil fortsat markedsføre programmet.

Efter et møde d.d. med de velgørende organisationer hvor det stod klart at presset fra deres samarbejdspartnere har været for stort, er AidOnline.com og organisationerne blevet enige om at stoppe samarbejdet øjeblikkeligt.

Computerprogrammet AidOnline der fungerer ved at blokere for reklamer på internettet og bruge pladsen til at indsætte nye reklamer fortsætter som hidtil.

80 procent af pengene vil stadig gå til velgørenhed, og ligesom før vil det stadig være op til brugeren at bestemme hvem der får dem.

Fra i morgen vil man på AidOnline.com selv kunne oprette gode formål, som der løbende vil blive afholdt afstemninger om.

Selve firmaet fortsætter altså, og dermed er der altså ingen grund til at ændre ved den grundlæggende opfordring i dette indlæg: Sig nej til AidOnline!

Det positive udkomme af hele miseren er den fokus, der er kommet på reklamefinancieringens betydning for nettet. Berlingske m.fl. har fx nu indført en blocker, der forhindrer adgang til siden, hvis man ikke er villig til at tage hele pakken inkl reklamer.

Update2 8/6 2009: Dansk Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp, Red Barnet, Amnesty International og CARE Danmark har nu også trukket stikket.

Update1 8/6 2009: Iflg Politiken har Kræftens Bekæmpelse besluttet omgående at stoppe samarbejdet med AidOnline. Godt gået. Så venter vi bare på resten …

—–

Oprindeligt indlæg:

Jeg overvejede at skrive noget, da jeg forleden hørte om AidOnline første gang, men fik aldrig taget mig sammen. Nu er andre kommet på banen, og så vil jeg også være med!

AidOnline er et danskudviklet program, der går ind og erstatter reklamerne på diverse hjemmesider med andre reklamer, som programmet vælger. De penge firmaerne betaler for disse reklamer, bliver derefter fordelt mellem AidOnline (der får 20%) og flg “velgørende” organisationer:

  • Dansk Flygtningehjælp
  • WWF
  • IBIS
  • Hjerteforeningen
  • Plan
  • Operation Dagsværk
  • Kræftens Bekæmpelse (udtrådt pr 8/6)
  • Red Barnet (udtrådt pr 8/6)
  • Care (udtrådt pr 8/6)
  • Folkekirkens Nødhjælp (udtrådt pr 8/6)
  • Dansk Røde Kors (udtrådt pr 8/6)
  • Amnesty International (udtrådt pr 8/6)

I praksis betyder det, at de hjemmesider du bruger (og som i et eller andet omfang drives vha reklameindtægter!) mister deres indtægt, som så til gengæld sendes til nødlidende rundt om i verden. Umiddelbart et sympatisk træk, men ved nærmere eftersyn ikke så helt forskelligt fra at pisse i bukserne for at holde varmen. I længden vil manglende reklameindtægter lukke disse sider og/eller tvinge dem til at opkræve betaling for brug.

Vil du gerne støtte velgørende organisationer, så send et bidrag til dem (og allerhelst til nogen af dem, der ikke er på ovenstående liste!), og lad medier etc selv bestemme, om de ønsker at støtte nødlidende.

AidOnline foretager sig intet ulovligt … men derfor er det ikke nødvendigvis i orden!

SOS-Børnebyerne har valgt ikke at deltage med flg begrundelse:

”SOS-Børnebyerne vil ligesom alle andre organisationer samle så mange penge som muligt ind til vores formål, som er langsigtet hjælp til nødlidende børn. Men vi ønsker, at dem der støtter, selv skal vælge det. Og man kan sige, at med AidOnline kommer støtten indirekte fra nogle, – nemlig netmedierne -, som ikke ønsker det. Vi ville bidrage til bevidst at skubbe andre helt legale annoncører væk og fjerne et indtægtsgrundlag for mange, og det er ikke foreneligt med vores værdier og markedsføringsnormer,” siger SOS-Børnebyernes direktør Hanne Elisabeth Rasmussen.

Forhåbentlig kommer de tidligere nævnte organisationer til fornuft, men hjælp med at lægge pres på dem. Følg fx Niels Hartvigs eksempel (hvis du støtter nogle af organisationerne) eller spred historien blandt venner og kontakter. Ønsker du fortsat at kunne finde gratis kvalitetsindhold på nettet, er det nu, du skal sige fra!

Se også Stop AidOnline.

3 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. WilliamJansen said, on juni 5, 2009 at 14:29

    Tak fordi du anerkender at AO ikke gør noget ulovligt.

    Det virker som om at mange AO-modstandere ikke har tænkt over hvad de går i brechen mod Altså ikke på det konkrete aktuelle plan (AdBlockers), men på det principielle niveau (ejendomsretten).

    Min computer er min ejendom, den er ikke samfundets kollektive ejendom. Lige som jeg ingen moralsk ret har til at blande mig i indholdet af din server, så har du ikke lov til at blande sig i indholdet af min computer. Mediernes overlevelse er ikke et kollektivistisk projekt som vi alle er forpligtet til at bidrage til.

    Dermed ikke sagt at al AO-kritikken er illegitim, men gid folk ville følge dit eksempel og tage debatten på andre argumenter end tyveri og ulovligheder.

  2. […] – set i forhold til diskussionen om Aidonline, så er det vel egentlig lige så undergravende for de gratis sites eksistensberettigelse at jeg […]

  3. Mortensmalby said, on oktober 6, 2009 at 11:11

    God sammenfatning du har lavet her, jeg fulgt med i debatten på Amino da den var på sit højeste.

    Min først indskydelse var også at AidOnline var et godt initiativ, men ved nærmere eftertanke forstår man godt hvorfor dette afbødede de voldsomme reaktioner fra web ejere som er afhængig af reklame indtægter for at kunne finansiere det “gratis” indhold.

    Aviser arbejder nu på nogle micropayment løsninger for deres online versioner, så mon ikke vi alligevel skal vende os til at betale for indhold i fremtiden?


Der er lukket for kommentarer.

%d bloggers like this: