Melatonin

Billedvinkler og billedmanipulation

Posted in Ansvarlighed by Søren K on oktober 10, 2008

Jeg mindes endnu, da Uffe Ellemann engang i tidernes morgen (aka pure ungdom) afbrød et tv-interview, fordi kameramanden kravlede rundt og filmede Uffe nedefra. “Hvis vi skal lave det her interview, så skal i filme mig ordentligt”, sagde han (eller noget i den retning). “Jamen, jeg vil kraftedeme ikke fotograferes nedefra af dig, så den kan du godt spare dig, den der.” (Citat rettet efter venlig henvendelse fra Merete)

Samme mulighed (og/eller indsigt i billedmanipulation?) har den britiske holocaustfornægter David Irving næppe haft, da det gjaldt billedvalget til denne artikel på Politiken.dk.

Lad mig understrege at jeg på ingen måde sympatiserer med hans synspunkter, men at jeg alligevel (eller netop derfor?) finder tanken om at invitere ham til at tale om ‘sandhed’ interessant.

Men fred nu med det. Det interessante i denne forbindelse er det billede, som Pol vælger til at ledsage artiklen – og for den skyld også de andre billeder af ham, der optræder i deres arkiv:

Og endelig, for kontrastens skyld: Et venligt DI-billede:

Tagged with: ,

4 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Merete said, on oktober 11, 2008 at 21:54

    Ja, det er ganske interessant, hvad billedvinkler kan gøre.

    Men jeg må lige korrigere lidt. Uffe Ellemanns ordrette citat var: “Jeg vil kraftedeme ikke fotograferes nedefra af dig”

    …hehe, sådan dér!

  2. Søren K said, on oktober 11, 2008 at 22:33

    I stand corrected.

    Men hvis vi skal kneppe petitesser (og hvem holder ikke af den slags?), så lyder citatet vistnok i sin helhed: “Jamen, jeg vil kraftedeme ikke fotograferes nedefra af dig, så den kan du godt spare dig, den der.”

  3. Jakob said, on oktober 12, 2008 at 19:48

    Politikens aversioner mod subsidiært positive versioner af enkeltpersoner skinner alt for tydeligt igennem alt for ofte. Jeg stiller mig instinktivt på ofrenes side, og trods sine groteske holdninger er Irving en mand med sine meningers mod. – – – – Hm, nu vi er ved det – der er mere end een hage ved et billede af Seidenfaden i et frøperspektiv.

  4. […] a comment » Bare sådan lige i forlængelse af forleden og fordi jeg faldt over klippet på Bonanza: Uffe [Efter en længere smøre om Kina, bekymringer […]


Der er lukket for kommentarer.

