Melatonin

Cobra Verde

Posted in Filmanmeldelse by Søren K on januar 20, 2008

To our ruin!

Cobra Verde/Francisco Manoel da Silva

Cobra Verde er instrueret af Werner Herzog – her på bloggen nok bedst kendt for dværgene (for den trofaste læser) eller for Grizzly Man (for den troløse ditto) – og med Klaus Kinski i den altoverskyggende hovedrolle som gal mand. En rolle der tilsyneladende lå lige til højrebenet for den gode Kinski …*

Kinski spiller bad guy Cobra Verde/Francisco Manoel da Silva, der efter at have gjort sin chefs tre (!) døtre gravide, skal skaffes af vejen. Han sendes fra Sydamerika til Afrika, med ordre om at genoptage slavehandelen – og med et stærkt men uudtalt ønske om at han ikke vender tilbage. I Afrika overtager han stik imod alle odds en forladt slavefæstning og bliver vicekonge over området, men indeni går han mere og mere i stykker, som tiden går.

Filmen er – som film betragtet – ikke overordentligt vellykket. Den er for arty-farty (aka prætentiøs), ujævnt fortalt og tydeligvis hæmmet af et mangelfuldt budget (og sprogvanskeligheder?). Men trods ujævnhederne og manglerne lykkes det endnu en gang makkerparret Kinski/Herzog at lave uforglemmelige billeder af den afsporede sjæl, med afslutningsscenen som højdepunktet.**

Karaktergivning er tricky, fordi filmen scorer højt på nogle områder og falder igennem på andre. Jeg lander på 7/10.

*) Kinski var åbenbart selv lidt af en vanskelig stodder. Se Mini biography og Personal quotesIMDB.
**) Afslutningsscenen, som er usædvanlig vellykket, kan ses her … men jeg tror nu ikke den giver meget mening, hvis man ikke har set filmen:

2 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. frovin said, on januar 20, 2008 at 10:42

    Årh, 7, det er da godt.

    Jeg har kun set Aguirre af Kinskis værker med Herzog, og har ikke rigtig haft lyst til at bevæge mig længere ind i deres febrile vanvidsunivers. Men nu vil jeg overveje det. Har udu set deres Woyzek eller Fitscarraldo?

  2. Søren K said, on januar 20, 2008 at 14:38

    Jeg har også været på Woyzeck for et års tid siden. Samme febertrip, omend måske med en smule mere humor og distance end Aguirre og Cobra Verde.

    Og jo, 7 er da godt. På mange måder. Hvis jeg skal udspecificere det lidt, tror jeg det er fordelt med ca 4 til Kinskis ansigt, 1 til Kinskis vanvid og 2 til Herzogs ditto …


Der er lukket for kommentarer.

