Melatonin

En lektion i kærlighed

Posted in Film, Filmanmeldelse by Søren K on oktober 7, 2007

Kys mig der hvor ryggen skifter navn!

Marianne

En lektion i kærlighed er Ingmar Bergmans forsøg udi lystspillet og – iflg Fro (og hukommelsen) – den eneste Bergmanfilm, der ikke er selvskrevet på en Bergman-top5. Hvilket jeg er helt enig i (naturligvis med forbehold for at Fro er enig med mig i det jeg er enig med ham om!).

Det er intet storværk som sådan, men tydeligvis en Bergman-film, med hvad det indebærer af charme og veldrejede personligheder. For en person der holder af Bergmans film og stil, giver den et frisk take på legenden, men for andre og mere almindeligt dødelige melatonin-læsere er der vist ikke synderligt grund til at bruge tid på denne film, når der nu er så mange udmærkede (Bergman-)film, der bør have forret.

4 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. frovin said, on oktober 8, 2007 at 9:24

    Tjaoh, jeg synes ikke det er en stor film. Men den er da meget kær, især jazzkoteket i København og den friske unge frivole danskerinde holdt jeg af.

    Det bedste er nok at den har Gunnar Björnstrand i hovedrollen, den mandlige skuespiller, som jeg overraskende er kommet frem til er allermest suveræn i Bergmans film. Han er GENIAL. Se ham blot i Nattvärdsgästarne, der hedder Lys i Mørket på platdansk.

    Og så tør jeg slet, slet ikke fortælle, at StereoStudio pt har sat alle Bergmans film ned fra 199,- til 49,-. Oy veh.

  2. Kirsten said, on oktober 10, 2007 at 18:04

    Uh, var lige et smut i tp, hvor bergmans film havde fået samme gode skæbne… Men da jeg stod dernede, kunne jeg jo overhovedet ikke huske, hvilke af hans film der befandt sig i jeres top tre/fem/ti, så jeg satsede på høstsonaten og stilheden…. nu må jeg se, om de holder…

  3. Kirsten said, on oktober 10, 2007 at 18:08

    Kan nu se, at Fanny & Alexander var i Fros top5 – well, der er ikke langt ned til tp :)

  4. frovin said, on oktober 11, 2007 at 8:07

    LOL, “Stilheden” er en af de meget få Bergman-film, jeg decideret overhovedet ikke bryder mig om. Den er MEGET kunstnerisk, og det virker forceret.

    Men altså, stadig oceaner bedre end alt det andet l***, der forhandles i vore dage.

    :okkeja:


Der er lukket for kommentarer.

