Melatonin

Som vor mor …

Posted in Mad by Søren K on september 27, 2007

Havde i dag besøg af Jonas P, som var rar og blød og dejlig, og så trakterede jeg med krebinetter som vor mor burde have lavet dem.

Jonas P spiser glad

Kendere vil bemærke den casualt anbragte New York Lager fra Nørrebro Bryghus (Eat shit, 3F – men mere om det senere), der diskret understreger at denne klassiske familien DK-ret er tilberedt og indtages med og i ironisk distance.

De mere afsporede læsere vil nok i stedet hæfte sig ved den originale (!) oppustelige Monty Python Lumberjack-doll* i øverste højre hjørne, men det siger nok mere om melatonins læsere end om noget som helst andet.

Og så lige et nærbillede.

Uhmmmm ...

*) Fra den autentiske Monty Python Lumberjack-sketch:

11 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. frovin said, on september 27, 2007 at 7:00

    Er det noget med, at det er egnsbestemt hvor det hedder krebinetter, og hvor det hedder karbonader?

    Det ser super ud. Både maden og Jonas, hin rare.

  2. schjelde said, on september 27, 2007 at 12:46

    Der hvor jeg kommer fra hedder det karbonader…

  3. frovin said, on september 27, 2007 at 12:53

    Derfra hvor jeg kommer hedder det “dødt kød på pande.”

    (Aij, joke, jeg er ikke færing).

  4. Lind said, on september 27, 2007 at 13:43

    Frovin: Jeg tror, at der oprindeligt er tale om to forskellige slags dødt kød på pande. Krebinetter er lavet af hakket svinekød, mens karbonaderne laves af en blanding af hakket kalv- og flæsk. (Jeg undskylder for inkonsekvensen i benævnelsen af den findelte gris!)
    Men jeg har opdaget, at der er sneget sig en forvirring ind, så krebinetter bliver til karbonader mange steder (jeg har ikke observeret den modsatte tendens).. Om denne forvirring er egnsbestemt eller ej, skal jeg ikke sige noget bestemt om.

  5. frovin said, on september 27, 2007 at 13:47

    Jeg troede frikadeller var lavet af kalv- og flæsk, og det var således de adskilte sig fra benævnte ret. Men det har måske noget med panering og/eller krydderier at gøre?

    Dødt kød = fun!

  6. Lind said, on september 27, 2007 at 13:49

    Update: Min undersøgesle af fænomenet har bragt mig til en dybere indsigt i sagerne, som jeg må dele med jer:

    Krebinetter har ikke altid været panerede (som karbonader er det), men de har i stedet været viklet ind i et ‘fedtnet’ (fr. crépine). Deraf har retten fået sit navn.

  7. Lind said, on september 27, 2007 at 13:51

    Frikadeller er da kun af svinekød. De afviger fra krebinetter, ved 1) ikke at være panerede og 2) ved at være lavet af en rørt fars.

    Gisp, tager jeg måske fejl? Det er jo dig, der plejer at kaste om dig med fantastiske opskrifter..

  8. frovin said, on september 27, 2007 at 13:55

    Når det kommer til dansk madlavning er jeg på amøbestadiet: Jeg fortærer det gerne, men forstår intet.

    De gange, kombien flæsk&kalv har været at finde i mit hjem, er der som regel blevet lavet frikadeller eller forloren hare af det. Men måske har det været forkert i alle disse år!

    Begrebet ‘fedtnet’ har jeg både lyst til at springe let henover og nyde min væmmelse over lidt.

  9. Lind said, on september 27, 2007 at 14:39

    Jeg tror det har været forkert.. Eller også kan man vælge at se sådan på det, at du har opfundet en ny ret? Det må da tælle for noget..

    Jeg ved ikke hvad jeg synes om fedtnettet. På den ene side lyder det jo mildest talt frastødende, men på den anden side kan jeg forestille mig en saftig ‘bøf’ af hakket svin med et gitter af sprødt (eller krispi, som Tina ville have sagt), velrøget spæk. Mums..

  10. frovin said, on september 27, 2007 at 15:36

    Men … et net? Jeg er helt for alting “i svøb” eller sovepose, som det vist hedder i pølsevogsbranchen.

    Men et fedt-net? Don’t know about that one.

  11. […] selvmål aka: Drik øl! Som lovet vender jeg nu tilbage til Nørrebro Bryghus (NB), og anledningen er (som de engagerede læsere nok […]


Der er lukket for kommentarer.

