Melatonin

PhotoShops velsignelse og forbandelse

Posted in Bekendelse, Blogroll, Foto, Video by Søren K on august 31, 2007

Trine-Maria bloggede nedenstående video fra Dove:

Doves mål med reklamen er at tage kampen op mod det skønhedsideal, som vi bliver påduttet (ironisk nok:) fra reklameverdenen. Idealer som slet ikke ser sådan ud i virkeligheden – og al ære og respekt for det!

Når det er sagt, så har jeg det personligt fint med at have muligheden for at “redigere” mig selv lidt. Tag fx det billede af mig selv, som jeg lagde ud på bloggen ifm min relancering (aka: Jeg blev klippet):

Søren K torso

Her er samme billede, før og efter manipulation/justering:

Sammenligning

Billedet er taget med min mobiltelefon, som ikke er særlig god til farver, så engentlig begyndte jeg at redigere billedet for at rette op på det, men da jeg så var i gang, kunne jeg jo lige så godt give mig selv et ekstra pift. Nok har jeg blå øjne, men så krystalklart blå, som de fremstår på det “officielle” foto, er de altså ikke (og dér forsvandt Melatonins omfattende kvindelige fanskare …). Håret fik også et ekstra pust farve, ligesom pletterne på min t-shirt på mystisk vis forsvandt.

Det justerede billede legede jeg siden videre med, for at bruge det i en invitation til relanceringsfest. Baggrunden blev fjernet, en tekst lagt ind bag mig, og på trøjen dukkede der pludselig et tryk op:

2007-08-16 Relancering2

Bemærk hvordan hhv S og K er blevet “krøllet”, så de matcher t-shirten. Ø’et er i øvrigt et O, der er blevet pillet ved. Og så burde jeg måske også have givet mine arme lidt ekstra farve, ser jeg nu (Nej, jeg havde ikke en langærmet hvid t-shirt på inden under!).

Ovenstående billede har jeg uploadet til de fleste af de hjemmesider, hvor jeg har en profil – men det er jo ikke helt sådan jeg ser ud (og nej, det er ikke datingsider). På den anden side, så er den manipulation jeg lavede, forholdsvis diskret (det er jo fx ikke fordi jeg har tabt mig et par kg på den lette måde).

Politikens fotochef, Per Volkver, m.fl. skriver med jævne mellemrum nogle gode tanker om foto og billeder til bagsiden af PS (De kommer også ud på pol.dk, men de bliver desværre (så vidt jeg kan se) pillet af igen. Gå ind på politiken.dk/fotografier, og kig i boksen “Set i ugen” for at læse den seneste). For noget tid siden var der en klumme der forholdt sig til manipulation af billeder, hvor det blev sagt at selve billedets natur er manipulerende. Billedet fastholder en tusindedel af et sekund, og gør samtidig krav på at være sandt. Imho en god pointe; alle de billeder, der aldrig kommer i avisen, fordi det er det “forkerte” øjeblik det fastholder, er ikke mindre rigtige end dem der kommer igennem nåleøjet.

Det meste af den manipulation jeg lavede på billedet af mig selv, kunne lige så vel have været opnået ved at bruge et bedre kamera og arbejde med lyssætningen, og så havde det været helt ok. Spørgsmålet er om ovenstående er ok?

Og lige for nysgerrighedens skyld: Var der nogle af dem, der kender mig IRL, der havde overvejet, at det billede jeg offentliggjorde var manipuleret? Jeg ved, at der var en, der troede at det var fusk, fordi hun åbentbart anså det for utænkeligt, at jeg klippede hestehalen af, men derudover?

Bonusoplysning: Ovenstående billedbehandling er lavet i gratisprogrammet PhotoPlus.

Bonuslink: Ekstrabladets Jim Lyngvild (aka Modediktatoren) gennemgår på sin blog nogle enkle regler, som er værd at huske når man står over for en fotograf.

Bonusvideo:

7 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. jakob said, on august 31, 2007 at 8:15

    Jeg kender dig IRL og både øjne og hår afveg (marginalt, selvfølgelig) fra det, jeg havde erindring om. Det bemærkede jeg, endda på en sådan måde, at fruen i hjemmet også skulle indvies i det absolut vel-selviscenesættende billede for at se efter. Der var en vis formodning om manipulation…
    På den anden side har det ofte været i røg- og whiskytåger, på tidspunkter, hvor solens lys nådigt har sluppet rummet omkring dig, at vi har mødtes (en livsform, der i øvrigt understøtter min opfattelse af, at dine arme bestemt ikke så manipulerede ud) – og jeg skal ikke afvise, at på visse dage, i fuldt dagslys og uden forstyrrende indtryk, ville både dine øjne&hår matche den nyskabte grafiske virkelighed, SK-design version 2,0.

    Med andre ord: Go for it, det billede skal blog-, dating- og andre sider da ikke snydes for.

    JFH

  2. frovin said, on august 31, 2007 at 8:38

    Du er da stadig cute, SøKi.

  3. Kirsten said, on august 31, 2007 at 8:55

    Synes måske, at dit hår glødede en anelse mere end normalt – men rationaliserede mig så frem til, at mænd af og til også brugte vitaliserende hårkure i en snæver vending …

  4. Trine-Maria said, on august 31, 2007 at 10:26

    Kender dig ikke irl – og havde ingen overvejelser om, at du måske slet ikke så sådan ud i virkeligheden. Føler mig ikke snydt – tænker at vi alle udvælger billeder som er så pæne som mulig – og jeg er da heller ikke sikker på at Alt for Damerne IKKE manipulerede med det billede de bragte af mig i forbindelse med artiklen om blogging i sidste uge – i hvert tilfælde var min reaktion at jeg synes at billedet var så pænt, at det næsten ikke lignede :-D

    Så hvor går grænsen? Jeg tror måske jeg synes at der hvor jeg bliver forskrækket i videoen er der, hvor modellen får en længere hals og nogle større øjne – altså det fysiske udtryk ændres totalt? Men jeg ved det ikke – synes bare det er absurd at vi (nok særligt kvinder) bruger så meget krudt på at ligne modeler som ikke engang selv ligner…

  5. Jakob said, on september 1, 2007 at 11:42

    Nu har jeg jo altid været en stor fan, saa personligt tænkte jeg overhovedet ikke over at der skulle være lusk med i spillet, men satte bare min printer til at printe en 70×120 poster

    (jeg tænkte dog at det var en fed t-shirt)

  6. JLo said, on september 2, 2007 at 1:22

    Jeg er bare så træt af de der dove-reklamer. Det er jo et rent kommercielt trick, og de fleste kvinder hopper i med begge ben, for hvor er vi trætte af de herskende skønhedsidealer, og hvor er det nogle nemme og billige points dove scorer. Nej, skulle det være godt, skulle de bruge almindelige umanipulerede modeller uden hele tiden at skulle gøre opmærksom på, at de gjorde det. Det ville være sympatisk!

  7. schjelde said, on september 5, 2007 at 9:08

    Photoshop holder max. Skulle have taget et gruppebillede til svigermekanismens sølvbryllup. Digitalt knips-knips, og så bytter man ellers bare rundt på ansigterne bagefter, til man har et hold smilende mennesker i den ønskede opstilling.

    Slut med billeder hvor mindst én (oftest mig) sidder med lukkede øjne og halvåben mund. Genialt. Især når det nu skal hænge i stuen på en central plads til deres dages ende.


Der er lukket for kommentarer.

