Melatonin

Præcisering vedr Michael Rasmussen

Posted in Citat, Mænd, Rant, Sport by Søren K on juli 26, 2007

Ja, han er en klovn.

Nej, det er ikke i orden at lyve.

Og slet ikke når man kører i gult, og hele verdens øjne hviler på en. Ikke så meget fordi det er forkert at lyve, som fordi det er ekstremt svært at slippe godt afsted med det, når man har hele verdens øjne hvilende på sig. Michael Rasmussens forbrydelse er enten at have undervurderet risikoen for at blive afsløret i at lyve af sportspressen – eller at have gamblet og tabt pga bad luck.

I mine øjne ligner Rasmussen-sagen mest af alt et godt eksempel på hvad der sker, når en lille løgn medfører en ny løgn og så fremdeles, indtil man er viklet ind i løgnehistorier i en grad, så det er umuligt at slippe ud af.

Meningerne om doping er mange og bestemte. En del mener det er godt, at der bliver statueret nogle eksempler. At sporten skal bløde, før man får en ren sport. Men cykelsporten er i sin natur ekstrem. Det er få andre sportsgrene, hvor den menneskelige fysik i den grad presses til – og ud over! – grænsen for hvad den kan klare. Vinoukorov kørte 1759 km på cykel, mens han havde syninger på begge knæ, efter styrtet på 5. etape. Cykelsporten er i sin natur usund. Bild mig ikke ind at cykelløb er sunde. Jo, motionsløb er hyggecyklisme er, men 3550 km på 20 dage, inklusiv ekstreme stigninger, er ikke sundt. Det ser ikke godt ud på skrift, men dem der involverer sig i den slags ekstremsport gør det i bogstaveligste forstand med livet som indsats – doping eller ej.

Her kunne man påberåbe sig princippet om at man er uskyldig indtil andet er bevist, og påpege at Rasmussen aldrig er blevet kendt skyldig i brug af doping. Det vælger jeg ikke at gøre. Ligesom jeg vælger ikke at have mindre respekt for de præstationer, som (muligvis) er leveret med doping i blodet.

Og så vil jeg i øvrigt, som tidligere ifm Riis’ tilståelse, overlade ordet til Leth:

Cykelsporten er ikke en ren sport. Det er en usund sport, en ekstrem sport. Og sådan skal det være. Det er det, jeg altid har sat pris på ved cykelsporten. Den er fyldt med fantastiske, oversize personligheder, excentrikere og folk, der sætter livet på spil. Det andet beror på en dum illusion om, at sporten er ren og at rytterne skal være rollemodeller for unge mennesker. Det er noget vrøvl, synes jeg.

Jeg siger: “Amen!” og vælger at omskrive Leths ord lidt:

Man skal ikke glemme det, man har set. Ens øjne lyver jo ikke. Det, vi så i 1996 2007, var en stor Tour de France-sejr rytter. Det var en fantastisk måde, han kørte på. Det er ikke noget man vinder, bare ved at tage lidt EPO. Han havde en stor måde at køre på. Og de etaper, vi glædede os over og hans detronisering af den kedelige Miguel Indurain samtlige andre ryttere i feltet, er noget, vi stadig kan værdsætte og være taknemmelige for. Det var en stor bedrift. Og den er ikke blevet mindre.

Bonuslink: Kommentar: Dom for mistænkelig adfærd v Henrik Jul Hansen, TV2

13 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. jakob said, on juli 26, 2007 at 16:34

    Dagens digt

    Farvel Kylling
    knap var du ruget ud
    så var din tid forbi
    din fjerpragt var mere plettet
    end vi troede
    dine pip blev aldrig til et hanegal
    du blev et flyvsk bekendtskab
    nu er du
    tourens slagtekylling
    grillet
    i hele verdens spotlight
    du fik valget
    spises her eller ta´ hjem?
    Nu er du rejst
    til Italien

    (når Melatoning kan bruge Leth til noget godt kan jeg vel stjæle og misbruge et koncept fra en uvederhæftig københavnersprøjte)

    • 101 said, on januar 12, 2010 at 13:04

      -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

  2. Jakob Lund said, on juli 30, 2007 at 19:29

    Du er nok den største nar!!

    Må du brænde i helvede – din luderfisse?? DØ OVER DIG!!

    • 101 said, on januar 12, 2010 at 13:01

      hvorfor så sur min ven?

  3. Søren K said, on juli 30, 2007 at 19:38

    Kære Jakob Lund

    Tak for din kommentar. Jeg vælger at lade den stå ukommenteret …

    Mvh

    Søren K
    Melatonin

  4. Jakob said, on juli 31, 2007 at 2:06

    Jeg vil faktisk ogsaa mene at som ukommenteret kommer kommentaren bedst til sin ret! Dog.. Jeg kan simpelthen ikke forstaa hvad spørgsmaalstegnene laver. Er det et spørgsmaal? og bør man i saa fald svare paa spørgsmaalet?

    Well… til sagen: Jeg forstaar mig ikke paa det der cykling, ej heller ved jeg hvor mange Red Bull man skal drikke for ikke at maatte cykle med for TdF (som jeg har lært det forkortes) -ledelsen.
    Hvad jeg dog ved er at jeg er proppet med overdreven irrationel national stolthed, saa for mig er der kun en vinder af TdF, og eneste kommentar maa være: “hvad med dig selv, Cantador din smølfeprut!”

    Jeg kan godt lide, og beundrer din evne til med din blog at tiltrække den intellektuelle elite, gid jeg kunne det!

  5. ali said, on marts 25, 2008 at 9:05

    kære lille michael du er den største klaphat i verden men skide være med det kan du ikke bare fortælle mig hvor du købte dopingen eller er det der hos fuentes hvordan kører din gamle skoda felicia egentlig? min mormor har sådan en. nu du bor i mexico hvordan smager chilien så ..?

    jeg beundrer dig fordi du er så god til at lyve men også at have sådan grim stemme som kun dem der spiser kanyler har.

    jeg læste i ekstra bladet om at du er god til at træde i pedalerne VED HJÆLP AF DOPING så skide være med det og kys rabobank i røven TROEDE DU !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?

    med venlig hilsen Ali

  6. frovin said, on marts 25, 2008 at 20:25

    Der er så meget kærlighed her, Søren.

    Hold mig.

    Og PS: Ali, dette er ikke Michael Rasmussens blog. Omend muligheden for at han har indtaget melatonin sikkert foreligger, rent hypotetisk.

  7. Søren K said, on marts 25, 2008 at 22:23

    Kærlighedens væsen lever af melatonin.

    Ligesom Rasmussen.

    Onde tunger påstår faktisk at Rasmussen er kærlighedens væsen.

    :møs:

  8. frovin said, on marts 25, 2008 at 22:35

    I’m blown away.

  9. Søren K said, on marts 25, 2008 at 22:50

    :pust:

  10. 101 said, on januar 12, 2010 at 13:02

    ….

  11. 101 said, on januar 12, 2010 at 13:02

    . ø æ ø i


Der er lukket for kommentarer.

