Melatonin

Følelse

Posted in Citat, Internet, København, Musik by Søren K on maj 22, 2007

Overbærenhed

Medfølelse og arrogance på en og samme tid. LiSTEN elsker tveæggede følelser.

Hugget fra LiSTEN (der i øvrigt opdateres ugentligt og oftest er et besøg værd).

Og så er Allan O på vej med nyt. Hør første single på www.myspace.com/allanolsen. Faste lyttere vil vide at jeg er ikke så lidt af en Københavnerfascist, men Allan O er en af undtagelserne, der gør, at jeg alligevel holder en ikke helt lille smule af provinsen.

15 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. frovin said, on maj 22, 2007 at 20:16

    Nej.

    Nej, det kan du simpelthen ikke mene. Ikke Allan Olsen.

    Nej.

    Jeg tror ikke på det.

    Jeg vil ikke tro på det.

    Søren, sig mig at du afskyr de jyske troubadourer. Quick.

  2. Søren K said, on maj 22, 2007 at 22:07

    Hmm … og her gik jeg og troede at du havde sans for god musik, selvom den var pakket ind i underlige klæder …

    Har du nogensinde lyttet til Allan O? Der er de elegante one-liners (som fx ‘Det gør fandens ondt at ha’ patter‘, fra Balladen om Rosa, der umiddelbart inden hun døde så ‘et mælkehvidt lys da hendes yver sprang‘), men der er også de socialrealistiske sange om folk på samfundets bund, som fx Taberens søn. Og så er der humor og præcision og kærlighed på den dejlige måde, som kun en lun jyde kan kaste afsted.

    Men bevares. Skal det koste mig læsere at komme med den slags indrømmelser, så må det være sådan …

  3. snip said, on maj 22, 2007 at 22:09

    Snip er skredet…

  4. frovin said, on maj 23, 2007 at 8:32

    Snip, vent på mig.

    I just can’t deal with this.

  5. Søren K said, on maj 23, 2007 at 11:44

    Fro, kunne du evt komme med en uddybning af din afsky? Har du brændt fingrene på Onomatopoietikon? Eller har du bare en dårlig dag?

  6. frovin said, on maj 23, 2007 at 11:59

    Jeg kan slet ikke med hans patetiske poesi. Det er ikke engang sjovt, det er mest af alt bare pinligt; det er Niels Hausgaard minus humor og nænsomhed men plus strøm. Ydr. Hans univers irriterer mig grænseløst, det er überprovinsielt og løfter sig aldrig over sit “Jylland er nu god nok”-agtige mindreværd, men insisterer på at blive hængende fordi man kan lære skidemeget af det. Og så hjælper det ikke hans musik er sådan en gang håbløs bonderøvsrock og hans stemme lyder som et udtjent køleskab.

    (Og jeg stod af umiddelbart efter Gajo, som vel var ok.)

    Allan Olsen er den ting der i allerhøjest grad deler Dame og jeg, så hun har måske nok et lidt andet syn på tingene. Men generelt siger jeg nej til jyske troubadourer.

    NEJ.

  7. Søren K said, on maj 23, 2007 at 12:20

    Holddaop.

    Bortset fra at jeg ikke er enig i at han ikke er sjov, kan jeg nok godt tilslutte mig din beskrivelse. Den kommer meget fint omkring de ting ved Allan O, som gør at jeg holder af ham.

    Men ellers lader vi den vist bare ligge her – det virker ikke som om denne samtale er sund for dit blodtryk :)

  8. frovin said, on maj 23, 2007 at 12:36

    Åh, Søren, jeg er fyldt med kærlighed, men nu spurgte du selv.

    Jeg formoder din øhm.. glæde over AOs ting skyldes at du IKKE er født og opvokset i det jyske. For os, der konstant forsøger at undslippe, er der noget provokerende i AOs glade vedkenden OG DYRKEN sig det provinsielle og amatørhalvhjertede. Æsj.

    Men jeg kan godt tages i at nynne “Gajo” – hjælper det? :)

    .

  9. Søren K said, on maj 23, 2007 at 13:31

    Hmm … jeg er opvokset på Bornholm, så jeg kender alt til det provinsielle (omend med en anden dialekt). Om det er fordi jeg efterhånden er sluppet så langt væk fra provinsen, at jeg har været i stand til at slutte fred med den, eller det bare er fordi det er en anden dialekt, at jeg ikke reagerer lige som dig, kan jeg ikke lige gennemskue.

    På de ældre plader er der imho en befriende direkte og ærlig troubadur-spirit. Og jeg oplever dem ikke som Jyllandsfascisme, men som billeder fra Allan O’s familiealbum. Take it or leave it. Og nyd dem, hvis det er sådan du har det. Der bliver ikke trukket noget ned over hovedet på nogen. Og lad os da bare kalde det en dyrken af det provinsielle, men enhver bliver som bekendt salig af sit trip, og hvis Allan O har det godt dér, hvorfor så ikke lade ham ha’ det godt der?

    Der skete et skift omkring (den jævnt ligegyldige) Onomatopoietikon, hvor det pludselig gik op for ham at han ikke længere var en af gutterne nede fra havnen. Med villa, volvo og vovhund kunne han ikke længere skrive (og synge) troværdige sange fra samfundets nederste lag, så på Gæst er der kommet mere udsyn med. Men stadig er han så meget sig selv, at han er værd at lytte til, når han med jysk dialekt pisser på dansk klynkerock, tvs fordummende overfladiskhed eller Kbhs metroerektion.

    Og så er der altså et solidt sangskriverhåndværk bag hans tekster. Der er ofte noget banalt over dem, men det er ikke udtryk for talentløshed. At du kalder ham amatørhalvhjertet må jeg melde fuldstændig pas på. At du måske evt ikke bryder dig om hans musik og tekster burde du være voksen nok til at skrive på egen regning.

    Men ja, det hjælper lidt at du godt kan komme til at nynne “Gajo”. :)

  10. frovin said, on maj 23, 2007 at 14:28

    Nå jeg skriver “amatørhalvhjertet” er det mere den der sentimentalitet, at “halvgodt er godt nok”, jeg tænker på… Det er ikke så meget håndværket, jeg hinter til. Det stiller jeg ikke spørgsmålstegn ved, ellers ville jeg jo ikke nynne “Gajo” af og til..

    Men øv, det er så træls med sådanne nogle som dig, for nu skriver du et sagligt og ærligt apologetisk forsvar for manden, og så føler jeg næsten jeg bør give ham en chance mere.

    Æsj.

  11. Søren K said, on maj 23, 2007 at 15:00

    Beklager :)

    Jeg skal snarest sætte en jukebox op på siden til din ære.

  12. Kirsten said, on maj 25, 2007 at 14:40

    Hører netop nu mit livs første Allan O nummer over netradio. Allerførste spæde indtryk: Positivt – måske en smule “pænt” . Men jeg er faktisk blevet nysgerrig ….

  13. frovin said, on maj 25, 2007 at 20:29

    Tillykke med fødselsdagen, i øvrigt.

  14. Søren K said, on maj 26, 2007 at 7:29

    Takker og bukker. Tør man håbe på at se dit ydmyge ansigt til novemberfesten?

  15. frovin said, on maj 26, 2007 at 12:39

    Det kunne måske være! Tak for invitationen!


Der er lukket for kommentarer.

