Melatonin

Al trøstesløsheds moder [opdateret]

Posted in Dagligdag etc, Foto by Søren K on april 27, 2007

For noget tid siden (nærmere betegnet den 27. februar) lovede jeg en fyldig billedreportage fra DK’s velnok tristeste stykke arkitektur. Den kommer her (i øvrigt sammen med et nyt skin, så der også er plads til en lille Flickr-widget ude til højre).

Al trøstesløsheds moder

Herover ses min favorit. For at se alle billeder kan du klikke her eller her (med eller uden slideshow). Og så beklager jeg i øvrigt den crappy billedkvalitet – det er hvad min debil formår …

PS: Skulle der sidde en glad læser (aka rig onkel) men en pose penge eller et velfungerende digitalt spejlreflekskamera, som du ikke ved hvad du skal bruge til, er jeg villig til at aftage …

Update 28/4 ’07: Som Jakob anfører i comments, findes der rent faktisk en model af Skive Banegård. Se billede herunder (klik på billedet eller her for at erhverve din egen formedelst den sølle sum af 189 kr).

Skive Banegård

Personligt finder jeg ikke ligheden slående … bortset fra … hmm … det kunne godt se ud som om den vender forkert (Eller også kørte taxaerne på skinner dengang …).

Mere update: Næh. Fandt et billede af stationens bagside (eller er det forside?) her. Märklin har tilsyneladende lavet en “model” der ikke ligner forbilledet …

19 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kirsten said, on april 27, 2007 at 8:05

    Templaten er nydelig – hvilket er mere, end hvad man kan sige om Skive Station – interessant med billeddagbogen i øvrigt…

  2. Søren K said, on april 27, 2007 at 11:40

    Takker.

    ‘Nydelig’ er nok også et af de sidste ord jeg ville knytte til Skive Station (i øvrigt sammen med ord som ‘pæn’, ‘blød’, ‘feminin’ og ‘velsmagende’).

    Til gengæld er der noget uendeligt charmerende ved dens østblok’ish betonfirkantethed. Jeg ville nyde at sidde på denne slumromantikkens perle og fortælle historier sammen med Andy, Dag & Claire (hvilket nok giver bedre mening hvis man har læst Generation X …).

  3. Jakob said, on april 27, 2007 at 22:44

    Så fine billeder, så lidt forståelse.

    Skive Station er uendeligt charmerende og ikke det mindste østblokspræget, med mindre man vil rubricere et vist mislighold som DDR-agtigt. Den er modernistisk i sit udtryk, og hører egentlig slet ikke hjemme i Skives profilløse provinsmenageri.

    En lokal skibbonit betroede Andy, Dag, mig og Claire – på et tidspunkt hvor stationens gråblå nuancer, den lokale avis-påskrivende bums med nissehue, og de udviklingshæmmedes besøgsfattige cafétilbud smeltede sammen i et øjebliksbillede af menneskelige modsætninger, og vi derfor fik øje på rammen for dette særlige liv – at man engang lavede miniaturer af stationer til Swifts disciple i jernbaneminiputland; det var dengang Märkling (‘g’ streget på opfordring fra forfatteren. Red.) endnu ikke var for begyndende folkepensionister og gråsprængte samlere: Da var der to, og kun to, stationer fra Danmark, man kunne købe og indlemme i sit miniputunivers: Københavns Hovedbanegård og Skive Station.
    Det ypperste i Danmark, begyndelsen og fornyelsen i jernbanenettets samlingspunkter.

    Trøstesløshed? Ikke i Skive, den station, der er ramme for den altid ens udseende gangbesværede rygerlungeramte rollatorenke, der genkender mig, og hilser umærkeligt, med armene hvilende på rollatoren, og en langsomtbrændende neo-smøg pulsende fra fingrene. Kanalen for faste strømme af handelsskolepiger og afløsere til Vinderup Poultry fjerkræslagteri. Kommunemus og mappedyr. Hanekammen med asepiercing. De hører til, de passer ind, de er hjemme i Skive Station, de 2×2 minutter, de lever lige her.

  4. Jakob said, on april 27, 2007 at 22:46

    Märklin, Märklin og kun Märklin! Væk med det g, det støder, det kvæler, det ødelægger!

  5. Fro said, on april 28, 2007 at 19:34

    Hvad I alverden laver du dog i Skiwe, Ninus?

  6. clemen said, on april 28, 2007 at 22:36

    Åh ja, de glade dage på Rose Poultry… det var tider.

    Jeg skulle ellers lige til at blive forarget over, at der fandtes en station, der var mere [indsæt forholdsvis kraftigt ord her] end min… men det gjorde der så heller ikke. Pyha!

  7. Søren K said, on april 28, 2007 at 23:46

    @ Fro

    Til dagligt: Ikke så meget.
    Lige præcis dén søndag: Ventede på et tog mod Struer.

  8. frovin said, on april 29, 2007 at 0:05

    Struer!

    God tur.

  9. Søren K said, on april 29, 2007 at 0:10

    Tak.

    Nu er det godtnok et par måneder siden at jeg ventede, ankom og tog afsted igen, men kan da ikke helt afvise at scenariet skulle gentage sig en dag ved lejlighed.

  10. Signe said, on april 29, 2007 at 13:59

    Hov, du skrev -ish :-) Hvor fint!

    Det glæder mig på den måde at have bidraget til dit ordforråd… hvis man da kan kalde -ish for et ord… det tror jeg faktisk ikke man kan…

  11. maltesen said, on maj 7, 2007 at 19:36

    @Søren: Skive station er da ikke være end så mange andre stationer ude i provinsen – Holstebro kan da også være med…

  12. frovin said, on august 14, 2007 at 22:32

    Jeg kørte forbi Skive Hovedbanegård i fredags og kom i tanke om denne post.

    Der er sandeligen ikke spændende lige på det sted i skaberværket. Så netop derfor – og fordi solen skinnede – kørte jeg videre til Fur.

  13. Søren K said, on august 14, 2007 at 23:42

    At køre videre til Fur er en af de få fornuftige ting man kan vælge at gøre, når man passerer Skive Hovedbanegård. At skynde sig hjem til Kbh er en anden. At lægge sig ud på skinnerne og vente et par timer på at der kommer et tog og gør en ende på al tristheden er en tredje. At køre til Struer og besøge Jakob (som nægter at give sig til kende) er en fjerde. At tage til logetræf på Mors er en femte … men så kan jeg heller ikke komme på flere fornuftige ting man kan foretage sig i nærheden af al tristheds moder.

  14. frovin said, on august 14, 2007 at 23:58

    Thise Mejeri har et herligt mejeriudsalg?

    Og come on, din litterat, Jenle, mand!! Jeppe AAHKJÆRS bondegård!?

    ..

    Vi havde en god weekend. Fur Øl er godt og smager slet ikke af moler.

  15. Søren K said, on august 15, 2007 at 0:09

    Jeppe? Jeg troede det var Jens Hansen der havde en bondegård …

  16. frovin said, on august 15, 2007 at 0:22

    Måske er det ikke en bondegård. Måske er det et sted ude i mytologien, mellem Fur og Skive Central Station.

    Men Jeppe Åhkjær var der og lavede sikkert et eller andet, kultur-Brian holder af. Hvad ved jeg.

  17. Søren K said, on august 15, 2007 at 0:26

    Øl?

  18. Linealis said, on august 15, 2007 at 1:01

    [Her ville jeg have skrevet et indlæg og lovprist Skive Stations arkitektur. Desværre ønskede jeg at underbygge mine påstande med en googling, hvorefter denne post dukkede op som nr. 1…]

  19. Søren K said, on august 15, 2007 at 1:10

    Dén detalje kostede mig også hele min børneopsparing – intet under at Google tjener gode penge …


Der er lukket for kommentarer.

