Melatonin

Fåk jer! Det er MIN by!

Posted in København, Nyheder, Rant by Søren K on marts 3, 2007

00.13 og pol.dk‘s nyeste overskrift: Stemningen skifter på Nørrebro

Og alt jeg kan sige er: Fåk jer!

Som flere andre bloggere har jeg manglet ord. Og alt hvad jeg kan komme op med nu er fåk jer!

Det er min fåking by i smadrer, og efter i lang tid desperat at have prøvet at holde fast i en eller anden form for sympati for sagen, er jeg nu full-blown på pansernes side.

Classy har skrevet et par gode indlæg, men i det store og hele kan jeg kun tænke fåk jer!

I havde sympati, politikere der lyttede og – for mange af ungdomshusets brugeres vedkommende – lyst til at arbejde for en fredelig løsning. Alligevel lod i nogle hardcore fanatikere vælge volden …

Jeg er ikke stolt af det, men det fryder mig at læse om børn der bryder grædende sammen, når de pludselig opdager, at man faktisk kan komme i fængsel for at kaste med brosten.

Inderst inde og deep down og ærligt håber jeg, at der bliver delt lammetæv ud til ballademagerne. Og så håber jeg i øvrigt inderligt at dem der bare gerne vil have et ungdomshus, men som har realitetssans nok til ikke at angribe politiet, er gået hjem i seng når det sker. Og jeg håber at dem der i virkeligheden går mere op i at angribe politiet, end i at skabe noget konstruktivt får så mange tæsk at de ville ønske de aldrig var født.

Og nu vil jeg tage til indflytterfest. På Vesterbro. Uden brosten!

PS: Og så i øvrigt respekt til Lasse Rimmer, der angiveligt påpegede at man ikke skal kaste med sten, når man selv bor i ungdomshus. Det er fisme svært at finde noget at grine af i denne situation, men du gjorde det! Respekt!

PPS: Og så trods alt en eller anden form for trøst at læse at EB’s mest læste artikel i går var: J-lo fordrevet fra numse-tronen

Update 04.46: Ud fra en rent professionel kommunikationsagtig vinkel kan man ikke lade være med at have respekt for politiets talsmand, Flemming Steen Munch, der til pol.dk udtaler: »Det må virkelig være nogle mærkelige ting, der rører sig i deres hoveder, hvis der er noget, der rører sig.«

Og hvor har han i øvrigt ret. Hvad er det de tror de opnår ved at smadre folks biler/cykler/gader?

Update 05.05: Efter en rundtur på diverse nyhedsmediers sider kan jeg med en vis tilfredsstillelse konstatere at disse også har opgivet den sidste sympati for … dem der står bag gadekampene. Og lad mig i øvrigt lige understrege at så vidt jeg ved og håber, så er det (med visse undtagelser) ikke de samme som ungdomshusets brugere!

Jeg kan ikke lade være med at tænke (og skrive) at der må være noget galt med systemet, når politiet ikke kan gøre andet end at smide tåregas og sprede mængden … og så starte forfra i næste gade (og lur mig om ikke Dansk Populistparti (DF) i morgen tidlig står klar med et lovforslag der giver politiet vide beføjelser ved deciderede gadekampe!).

Og jeg kan desværre heller ikke lade være med at ærgre mig over, at jeg får en stadig stigende trang til at gå til modangreb. Tanken lurede allerede efter december-balladen: Hvad nu hvis man tog forbi ungeren med nogle molotov’er? En lille smagen på egen medicin …

Som jeg sidder og genlæser ovenstående, har jeg svært ved at sympatisere med mig selv. Mine principper og holdninger er ude ved kanten, og jeg ved helt ærligt ikke hvor længe jeg kan holde dem under kontrol … må hellere gå i seng!

10 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. schjelde said, on marts 3, 2007 at 12:03

    Det er også min by. Og jeg begynder at blive en anelse irriteret på de mennesker som ikke behandler den ordentligt.
    Indtil videre:
    10 brændte biler
    Et smadret gynmasium
    En børnehave i brand
    Et ukendt antal cykler
    Og en hulens masse smadrede ruder.

    Er det bare mig, eller er midlerne ved at fjerne fokus fra målet?
    Jeg er SÅ meget på politiet, brandvæsnet og naboernes side!

    Og hvis jeg skulle udpege nogen til dummeslag, så skulle det være foreningen ‘Forældre mod politivold’

  2. Søren K said, on marts 3, 2007 at 12:42

    “Og hvis jeg skulle udpege nogen til dummeslag, så skulle det være foreningen ‘Forældre mod politivold’”

    En meget smuk og meget præcis sætning. Som oven i købet reddede min morgen!

  3. schjelde said, on marts 3, 2007 at 13:57

    Hvis der ikke skal mere til, stiller jeg gerne op en anden gang :)

  4. Nicolaj said, on marts 3, 2007 at 17:06

    Argh, venner, hva’?!

    Jeg er desværre også nået til den konklusion, at sympatien for de autonome er ophørt, men foreningen mod politivold? Hvad er problemet med? Ikke at jeg kender foreningen med hvad er galt ved at være imod politivold?

    For at politiet skal være nogle, som jeg gider stole på skal de være bedre end forbrydere generelt. Intet politi er lige så godt som korrupt eller voldeligt politi, hvis du spørger mig.

  5. schjelde said, on marts 3, 2007 at 17:26

    @Nikolaj:
    Bare rolig, det er ikke fordi jeg går ind for at politiet skal være (unødigt) brutale, de skal bruge den lige præcis magt som i situationen er nødvendig, og ikke mere end det.
    ‘Forældre mod politibrutalitet’ er en sammenslutning af forældre, som møder op til demoerne og holder øje med, om politiet behandler deres små pus for hårdt.
    Citat fra politiken: ‘De [forældrene] vil ikke tage direkte afstand fra aktivisternes kast med sten, fordi foreningens formål er at forholde sig til politiets arbejde, men som forældre er de bekymrede. ‘

    Jeg vakler lidt mellem at synes det er fedt og latterligt med forældre som tager den slags ansvar. De vil ikke lære deres børn ikke at kaste med sten, eller holde dem hjemme så de undgår øretæver – men de vil gerne råbe op, hvis politiet bruger magt for at opløse f.eks en ulovlig demo…

    Jeg forstår forældrenes bekymring, men som det også siges: ‘Det er svært at lave en omelet, uden at knuse et par æg’

  6. Fro said, on marts 3, 2007 at 23:21

    You are beautiful, no matter what they say.

    Words can’t bring you down.

    No-wouh-wouh-hoh.

    Ikke engang en fjollet sang hjælper?

    100% “go-for-it” til bulldozeren Ruth Evensen! :applaus:

    Nej, aij..

    Nå, det er da i det mindste ikke lige så kompliceret som det var engang.

  7. schjelde said, on marts 4, 2007 at 9:38

    Kom til Kbh og SYNG af dem, Fro – that will do the trick!

  8. maltesen said, on marts 4, 2007 at 21:21

    Jeg læste et eller andet sted, at DF ønskede at sætte militæret ind over for de unge…

  9. schjelde said, on marts 5, 2007 at 0:32

    Maltesen: Hvis Fro først begynder at synge, skulle det ikke være nødvendigt.
    Og militæret… Arh, helt ærligt, det synes jeg er at skyde gråspurve med kanoner. Bogstavelig talt. Indtil nu er det trods alt ‘kun’ gået ud over materielle ting, og jeg tror vi er ovre det værste.

  10. Fro said, on marts 5, 2007 at 19:32

    Vi ønsker Faderhuset a lifetime of happiness på Nørrebro.


Der er lukket for kommentarer.

