Melatonin

600 svin for din favorit-cd …

Posted in Blogroll, Musik by Søren K on januar 25, 2007

PirateFaldt af uransaglige grunde og ad uigennemskuelige ruter over dette blog-indlæg om musikbranchens kamp mod pirater.

Fyren der har skrevet det, argumenterer for at hele prisstrategien i branchen er fejlslagen. I stedet for at en ny skive koster 150 svin, skal musikken stilles til rådighed gratis (sic!), men at prisen for et album skal sættes op til det firedobbelte. Altså ca 600 af de små hårde …

Umiddelbart lød det åndssvagt, men efter at have læst hans argumentation synes jeg egentlig det giver god mening. Han hævder at hver forbruger har 6-7 bands/grupper/kunstnere som de dyrker i en grad så de gerne betaler så høj en sum for deres album – til gengæld er der en masse “sekundære” bands/grupper/kunstnere, som man lytter til uden at dyrke dem – og disse bands gider man egentlig ikke at betale for (med mindre man (som undertegnede) har en så latterligt høj moral, at man betaler fordi “man skal”).

Problemet ved systemet, som jeg umiddelbart ser det, er at det kræver at hele eller en stor del af branchen lægger prisstrategien om synkront, men bortset fra det, er jeg egentlig med på hans tanker.

Jeg ville gerne betale mere for en cd med mine favorit-kunstnere (fx Nick Cave), hvis jeg til gengæld fik et (eksklusivt) cover/booklet/etc, hvis det samtidig betød at jeg kunne hive en masse gratis musikalsk fyld ned gratis. Det tror jeg i hvert fald …

Læs bloggen og smid en kommentar. Er du med på ideen?

6 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Schjelde said, on januar 25, 2007 at 9:51

    Nej, jeg er ikke med…
    Det vil ødelægge skattejagten og spændingen ved at støve rundt i TP eller på bang-cd og finde perler til spotpris.
    Derudover kan jeg nok ikke ‘nøjes’ med 6-7 yndlingskunstnere – selvfølgelig er der all-time favoritterne, men de er meget sæson- og humørbestemte. Der er nu ikke noget som at sidde og fedte med et cover, bare kald mig reaktionær, det er ok.

  2. maltesen said, on januar 25, 2007 at 18:47

    Jeg er reaktionær, når det gælder musik. Det er fedt at sidde med at cover, som udtrykker kunsterens budskab på et givent tidspunkt. Og selvfølgelig skal musikken findes i TP Musik.

  3. musikrebel said, on januar 25, 2007 at 19:17

    Det er jeg vist ikke. Så længe det er billigt og lige til at downloade, er jeg glad… Jeg ved godt at der er mange der fedter rundt med enorme vinylsamlinger, kæler for deres rejsegrammafon og bruger en halv time på at glo på et cover. Hvorfor fatter jeg ikke! Vi lever i internettets tidsalder, for pokker, i løbet af et halvt google-sekund kan man nå at alt, hvad der er overhovedet er at finde om en given kunstner….. Det er jo musikken, ikke alt det der udenomsnoget man skal fordybe sig i…..

  4. maltesen said, on januar 26, 2007 at 14:14

    @Musikrebel: Nu har jeg for min egen skyld solgt vinylsamlingen for en del år siden, hvilket jeg nu fortryder. Men, både vinyl og CD’ere kan fortælle en historie, som en fil ikke kan. Der vil jeg påpege, at du tager helt fejl om det der “udenomsnoget”, da det som regel også siger noget om den pågældende sang eller hele albummet…

  5. Søren K said, on januar 26, 2007 at 14:57

    @Musikrebel: Der er forskel fra band til band, men for nogle bands er coveret/’alt det der udenomsnoget’ en del af værket.

    @Malte: Det er aldrig for sent at starte forfra på vinylsamlingen. Der er mange oldies but goodies i secondhand-shopperne.

    Søren K

  6. maltesen said, on januar 26, 2007 at 16:53

    @Søren K: Er under seriøs overvejelse, når man alligevel kan tilslutte pladespilleren til computeren
    Jeg nævner i flæng Pink Floyd og Queen som bands, der har gjort noget af deres covers også på CD’erne…


Der er lukket for kommentarer.

