Melatonin

jPod – Douglas Coupland

Posted in Boganmeldelse, Ord, Roman by Søren K on januar 24, 2007

jPod/JPod Fik en forespørgsel fra Brian Due: “Havde forresten tænkt mig at skrive noget (i hans klumme i studentermagasinet Til Tro. Red.) om jPod næste gang, synes du den er god?”

Det endte i en anmeldelse, selvom det er ved at være noget tid siden jeg har læst den.

Og er der i øvrigt nogen der kender historien bag de to forskellige forsider der tilsyneladende findes? Man skulle da tro at Douglas C, der ellers er ret bevidst om design og image havde en holdning til om den hedder jPod eller JPod …?

Anyway. Here goes:

Mht jPod: Well … med forbehold for at det er laaang tid siden jeg har læst Microserfs, så sad jeg lidt tilbage med en fornemmelse af at han bare havde kørt søg og erstat på den. Og så vil jeg alligevel mene den lander i den bedre halvdel af hans bøger (modsat Microserfs). Der er nogle gode og skarpe iagttagelser af vor tid og vort samfund i bogen, men den mangler alligevel lige det sidste for at være god. Og der er lige lidt for mange steder hvor den hænger lidt for meget. Titlen fx: “jPod” er allerede gennemtæsket i alle tænkelige og utænkelige variationer over iPod (selvom det er første gang jeg er stødt på selve udtrykket jPod). Minuskel-majuskel-minuskler er imho over&out!

Det er lidt 1.Kor 13,12-agtigt: “Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.” Der er ikke meget ved et knudret spejl, når man er forholdsvis overbevist om at Douglas C et eller andet sted ligger inde med den fulde erkendelse. Jeg ville give den fire (ud af seks. Red.) streger for at være god, uden at være god nok!

Endelig skal det dog siges at ovenstående er skrevet i ‘træt og ond i sulet’-tilstand.

Men nu kan jeg da vist lige så godt smide ovenstående på bloggen … (Det være hermed gjort. Red.)

Comments Off on jPod – Douglas Coupland

