Melatonin

Alkohol, kristendom og dobbeltmoral?

Posted in Kristendom by Søren K on januar 6, 2007

Beer and fireHvordan er det gode mix af alkohol og kristendom?

Det er ikke fordi jeg vil til at indføre kampdruk som obligatorisk disciplin hver gang kristne mødes, men jeg vil gerne pille lidt ved en IMHO ganske forfejlet holdning, som vist desværre er ret udbredt: Enhver sammenblanding af noget kristent og servering af alkohol er no go.

Argumentet lyder ofte noget i retning af: Kristne skal danne modkultur – ikke halse efter den verdslige kultur. Det lyder pænt og fromt, har både konsonanter og vokaler og indeholder ingen uartige ord … til gengæld er det i sig selv et tomt udsagn, hvis ikke begrebet modkultur defineres.

I ‘strammer’-udgaven går der en meget tydelig grænse ved alkoholen. Vel vidende at jeg her kaster mig ud i en voldsom overgeneralisering, er det ofte den lidt ældre, missionsforeningsaktive generation, som holder fast i det gode gamle og velkendte. Et ofte hørt argument er det såkaldte glidebaneargument: Hvis vi gør a, så følger b, c og d helt af sig selv, inden vi har set os om er vi nået frem til å … og det er ikke godt at vide hvad der så sker!

Denne argumentation er efter min opfattelse problematisk, fordi det er rent gætværk. Ja, enhver alkoholiker har drukket sin første øl på et eller andet tidspunkt inden han/hun blev alkoholiker, men argumentationen kan efter forgodtbefindende bruges om stort set alt: Det er forkert at køre i bil, fordi man bliver afhængig af farten, og inden man har set sig om ligger man og kører ræs inde i byerne og kører både andre og sig selv ihjel …

Som jeg ser det, er den gode vej frem er at praktisere en ansvarligt alkoholpolitik. Hvis vi er i en situation, hvor det ville være naturligt at servere/sælge øl, så lad os gøre det, men sørge for at der er gode alternativer. Lad os sørge for at det er ok ikke at drikke – evt ved selv at gå foran med et godt eksempel. Og lad os først og fremmest være ærlige!

Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har oplevet lejrledere (på kristne børne-/teen-/ungdomslejre) sidde og sukke dybt efter en kold øl, når først ungerne er smidt i seng (Skal i øvrigt ikke afvise at jeg var en af de lejrledere der sukkede højest eller dybest eller hvordan det nu er man sukker …). Jeg har været med til at vandre i flok fra møde til værtshus. Jeg har oplevet alkohol-frie fester, hvor de kristne tog ud for at drikke øl, efter de knap så kristne var gået.

CatFor sagen er jo at en kold øl smager godt! Og det er vi vistnok mange der synes. Dermed ikke sagt at det er sundt, forbilledligt eller prisværdigt at drikke hjernen ud (!). På den ene side er der meget langt fra at nyde en enkelt øl og til at ligge og ralle i eget ørl – på den anden side virker det også nogle gange som om der er meget kort. Og netop derfor er der behov for at kristne taler ærligt om alkohol og praktiserer indtagelsen af det på en fornuftig måde.

Skriv gerne en kommentar om hvad du tænker om emnet.

Søren K

PS: TallSkinnyKiwi leverede i øvrigt dagens citat i et indlæg om baptister og alkohol: Final quote from a Baptist Seminary professor who i once heard say, regarding a response to a waitress offering wine, “No thank you. We are Baptists. We don’t drink in front of each other.”

Edit 2. feb 2007:

En del af baggrunden for denne post kan findes blandt ressourcerne på KFS’ hjemmeside. Jeg sad og redigerede teksten til Førfest i kirken, da problemstillingen pludselig blev aktuel.

Og så tager jeg i øvrigt hatten af for Amalie Fribergs gode overvejelser: “Det var vigtigt for os at være ægte omkring vores alkoholpolitik. Vi søgte en balance, hvor den hverken konfliktede med kirken eller miljøet udenfor. Det betød, at vi solgte øl i baren på lige fod med ikke-alkoholiske drikke. Da vi ikke ønskede at trække noget ned over hovedet på folk, lod vi ansvaret om alkoholindtagelse være op til den enkelte, ved at sørge for gode alternativer. Målet var at skabe et ikke alkoholfokuseret miljø.

6 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. DDK said, on januar 7, 2007 at 0:29

    Folk var jo ret sure over, at Jesus og disciplene sad og DRAK sammen med folk der levede på en umoralsk måde. En hel det tyder på, at det ikke kun var vand, de drak (Luk 7,24). Men nu havde Jesus og vennerne selvfølgelig heller ikke læst Paulus’ formaninger om at tage hensyn til den svage bror osv, ellers havde de NATURLIGVIS ikke siddet og drukket alkohol sammen med alkoholikere

  2. Søren K said, on januar 8, 2007 at 4:32

    @ DDK

    En væsentlig pointe du kommer med der. I det hele taget burde vi nok i højere grad afholde os fra hvadsomhelst af hensyn til den svage bror …

    Søren K

  3. Schjelde said, on januar 9, 2007 at 13:26

    Som vi siger med en tør smag på tungen, der hvor jeg kommer fra: “For enhver risiko bør der være en regel!”

  4. Steffen Boeskov said, on januar 9, 2007 at 21:59

    hov en søren k-blog.. det lyder spas.. :-)

    meget væsentligt emne at tage op. Har også tænkt en del over det for nylig. (forøvrigt god post af skinny – og særligt et par gode kommentarer også)

    Jeg mener selv, at jeg har et sundt forhold til de kære øller og whiskyer og vine derude. So far, so good. Udfordringen er for mig at se, at kommunikere dette velbalancerede forhold (helgensmiley her) til den yngre generation uden hverken at moralisere eller gå på kompromis.

    Vi havde en fed julefest i krypten i Hellig Kors kirke. Der var et par kasser øller og ingen problemer. Folk nød et par øller eller tre i løbet af aftenen og alt forløb eksemplarisk. Min erfaring siger mig, at det ikke er, når der er kirkearrangementer, at der er problemer.. men hvad med andre steder?

    Er folks erfaring at der er forskelle på kirkearrangementer og “andre arrangementer”??

    kh
    stef

  5. Søren K said, on januar 9, 2007 at 22:32

    Personligt har jeg ikke rigtig erfaring med kirkearrangementer med alkoholservering, da det ‘ikke er noget vi gør’ i K-kirken. Selv nadveren bliver forrettet i slasket saftevand (minder mig i øvrigt om at jeg engang blev valgt til bestyrelsen i VKU på et valgløfte om dobbelt op på nadvervinen:-)).

    Men mit indtryk er nu nok at det i første omgang ikke er dem der er yngre, der er den største udfordring, men derimod dem der er ældre. Al ære og respekt for dem der ikke drikker (måske lige med undtagelse af et enkelt glas vin til maden) – det går bare galt hvis de tror at de har fundet de vises sten (eller alkoholpolitik), og prøver at trække den ned over hovedet på os andre.

  6. Linealis said, on august 14, 2007 at 0:43

    Nadverservering i saftevand – uanset hvor slasket det er – burde efter min mening forbydes ved lov. Men ellers har jeg svært ved at hidse mig op over afholdspolitikken i kristne kredse. Om det er fordi jeg synes det meste øl alligevel smager som bræk, skal jeg ikke kunne sige. Og helt ærligt har jeg aldrig hørt nogle påstå at ingen-alkohol-reglen ligefrem er de vises sten. Måske snarere den mindst ringe løsning.


Der er lukket for kommentarer.

