Melatonin

On Chesil Beach – Ian McEwan

Posted in Boganmeldelse, Ord, Roman by Søren K on juni 21, 2007

On Chesil BeachIan vandt mit hjerte med romanen Atonement, så da jeg opdagede at der var kommet en ny, sku’ jeg ikke betænke mig længe, før jeg investerede i den.

Settingen er en bryllupssuite på et hotel i nærheden af Chesil Beach, hvor Edward og Florence skal tilbringe deres bryllupsnat. Året er 1962 (svjh), og der er tale om et par dydige unge mennesker, der står over for at skulle have sex for første gang.

Der veksles frem og tilbage mellem aftenen på hotellet og beretningen om hvem Edward og Florence er og de begivenheder der førte op til denne aften. Det store og tilbagevendende fokus for såvel bogen som de to hovedpersoner, er dog det forestående samleje, som der er blandede forventninger til.

Edward’s single most important contribution to the wedding arrangements was to refrain, for over a week. Not since he was twelwe had he been so entirely chaste with himself. He wanted to be in top form for his bride. It was not easy, especially at night in bed, or in the mornings as he woke, or in the long afternoons, or in the hours before lunch, or after supper, during the hours before bed. Now here they were at last, married and alone.

Det er efter min mening en fin historie. Desværre hænger den lidt i bremsen i slutningen, der går lidt for hurtigt og virker en anelse “hovsa, deadline er fiseme overskredet …”-ish. Men læs lystigt.

4/6

Læg for en ordens skyld ud med Atonement, så du har fixet den inden den kommer som film (release 18. januar ’08), men derefter må du gerne tage Chesil Beach.

Bonusinfo: “Edward and Florence’s hotel – just over a mile south of Abbotsbury, Dorset, occupying an elevated position in a field behind the beach car park – does not exist.” (Slutnote s 169)

Kommentarer slået fra

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

